چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشیم؟

چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشیم؟
چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشیم؟
تاریخ : 01/25/2024 05:21:24 ب.ظ

اولین و مهم ترین سوالی که پس از خرید بلیط هواپیما به وجود می آید این است که چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشیم؟ طبیعتاٌ برای اینکه پرواز را از دست ندهید و کارهای مربوط به آن را به موقع انجام دهید لازم است که چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر باشد. کارهای قبل از پرواز هواپیما در پروازهای خارجی حتی بیشتر از پروازهای داخلی است و لازم است که به موقع انجام شوند. در این مطلب راجع به این موضوع صحبت کرده ایم که نظر شما را به مطالعه آن جلب می کنیم.

چرا زودتر از زمان پرواز در فرودگاه باشیم؟

یکی از مهم ترین دلایلی که علت حضور زودهنگام در فرودگاه را نشان می دهد مسائلی اعم از بازرسی بدنی، بررسی اسناد و تحویل چمدان است. این مسائل بسته به نوع داخلی یا خارجی بودن پرواز ممکن است زمان زیادی را از مسافران بگیرد.
دلیل دیگری که باید زودتر به فرودگاه بروید، زمان بسته شدن گیشه های صدور کارت پرواز است. این گیشه ها همیشه قبل از موعد پرواز بسته می شوند و بعد از آن نمی توانید کارت پرواز را بگیرید. پس بهتر است که قبل از آن به فرودگاه برسید تا خللی در پروازتان به وجود نیاید.

در پروازهای داخلی، چند ساعت قبل در فرودگاه باشیم؟

برای انجام کارهای ضروری برای پرواز داخلی زمان کمتری صرف می شود. برای اینکه بتوانید سوار هواپیما شوید مراحل زیر را طی خواهید کرد. توجه داشته باشید که انجام دادن این مراحل در حدود 2 ساعت به طول خواهد انجامید.

مدت زمان بررسی های فیزیکی اولیه

پس از اینکه به بخش مربوطه در فرودگاه وارد شدید به قسمت بازرسی فیزیکی هدایت خواهید شد. در این قسمت چمدان ها و وسایل شما بازرسی می شوند و در صورتی که شی غیرمجازی همراه نداشته باشید این کار ظرف مدت 15 دقیقه انجام می شود.

زمان لازم برای دریافت کارت پرواز

پس از عبور از بازرسی امنیتی لازم است که به باجه های ورود بروید و مدارک و بلیط خود را تحویل دهید تا کارت پرواز برایتان صادر شود. این مرحله ممکن است زمان بر باشد و مقدار زمان آن بستگی به شرایط مختلف دارد. مثلا، اگر ساعت پروازتان بعد از ساعت 11 شب باشد، فرودگاه کم جمعیت تر است. بنابراین در مدت زمان کمتری این کار انجام می شود. به صورت متوسط ممکن است این مرحله بین 40 دقیقه تا یک ساعت و نیم طول بکشد.
برای اینکه کارهایتان به سرعت و راحت تر انجام شود توصیه می کنیم که اصل شناسنامه یا کارت ملی و اصل بلیط خود را دم دستتان داشته باشید. حتی اگر بلیط چاپ شده ندارید، باید یک عکس یا فایل PDF از بلیطتان روی گوشی یا تبلتتان وجود داشته باشد و آن را به مامور ویژه نشان دهید.
زمان لازم برای سوار شدن به هواپیما پس از دریافت کارت پرواز
بعد از دریافت کارت پرواز، باید به سالن انتظار رفته و منتظر بمانید. در این مرحله که حدوداً نیم الی 1 ساعت طول می کشد، دوباره اطلاعاتتان توسط کارکنان فرودگاه چک می شود تا مطمئن شوند که اطلاعات کارت پرواز با شناسنامه همخوانی دارد. حال دیگر بازرسی تمام شده است، کار اداری خاصی ندارید و می توانید سوار هواپیما شوید.

چند ساعت قبل پرواز باید فرودگاه باشیم؟

در پروازهای خارجی، چند ساعت قبل در فرودگاه باشیم؟

اقداماتی که برای پروازهای بین المللی انجام می شوند سختگیرانه تر از پروازهای داخلی هستند. دلیل این اتفاق نیز رعایت دقیق قوانین بین الملی است. این اقدامات ممکن است روی هم رفته بین 3 الی 4 ساعت طول بکشد. مراحل و مدت زمان ورود به پرواز خارجی به این شرح است:
زمان لازم برای بررسی های فیزیکی
هنگامی که به ترمینال بین المللی فرودگاه رسیدید، چمدان هایتان را در محل مشخص شده بگذارید و از دروازه بازرسی بدنی عبور کنید. این مرحله به دلیل رعایت مسائل امنیتی جهانی با دقت بالایی انجام می شود. اگر هیچ نوع کالای ممنوع و حساسی نداشته باشید، این مرحله حداکثر 40 دقیقه طول می کشد.
زمان لازم برای ورود و کنترل مدارک در پروازهای بین المللی
زمانی که بازرسی بدنی را پشت سر گذاشتید، باید به صندوق کنترل اسناد پرواز بروید. در اینجا بعد از تحویل اسناد (کارت شناسایی، گذرنامه و بلیط) و تعیین وزن چمدان، کارت پرواز برای شما صادر خواهد شد. این مرحله ممکن است از 40 دقیقه تا یک ساعت و نیم طول بکشد.
وقتی کارت پرواز را گرفتید، باید با رسید مالیات خروج و گذرنامه خود به صندوق های کنترل گذرنامه مراجعه کنید. اگر هیچ منع قانونی برای خروج از کشور نداشته باشید و اسناد شما تأیید شده باشند، این مرحله در کمتر از 30 دقیقه انجام خواهد شد. همچنین پیشنهاد می کنیم این مورد مهم را به یاد داشته باشید؛ توجه کنید که 40 تا 45 دقیقه قبل از پرواز گیت بسته خواهد شد و برای شما کارت پرواز صادر نمی شود. پس به موقع در فرودگاه حاضر باشید.
زمان لازم برای تایید و کنترل مدارک در سالن ترانزیت
زمانی که کنترل گذرنامه را انجام دادید، باید به سالن ترانزیت برید، جایی که شما و چمدان هایتان دوباره چک می شوند تا از صحیح بودن همه چیز مطمئن شوند. بعد از اینکه مشخصات مسافر با کارت پرواز تطبیق داده شد، باید در سالن صبر کنید تا زمان سوار شدن و رفتن به کابین هواپیما فرا برسد. اگر مشکلی در انجام این مرحله وجود نداشته باشد حدوداً 40 دقیقه زمان برای آن صرف خواهد شد.

مدارک پرواز خارجی

مدارک لازم برای پروازهای داخلی و خارجی

مدارک لازم برای پروازهای داخلی عبارتند از:
• مدارک شناسایی: برای گرفتن کارت پرواز، لازم است که مدارک شناسایی اعم از کارت ملی یا شناسنامه را به همراه داشته باشد.
• مجوزهای پزشکی: برای سوار شدن به هواپیما، ضروری است که مجوزهای پزشکی لازم را به همراه داشته باشید؛ خصوصاً اگر تحت شرایط خاصی مانند بارداری هستید. اگر داروی ویژه ای نیز مصرف می کنید، مجوز پزشکی آن را نیز همراه خود داشته باشید.
• بلیط هواپیما: همراه داشتن بلیط نیز بسیار مهم است. اگر بلیط خود را از سایت بلیط کده تهیه کنید رسیدی به شما داده می شود که می توانید به وسیله آن کارت پرواز خود را دریافت کنید
برای پروازهای خارجی، علاوه بر مدارک فوق، به موارد زیر نیز نیاز دارید:
• گذرنامه معتبر
• ویزا یا روادید برای کشور مقصد
• مدرک پرداخت عوارض خروج از کشور برای هر سفر

بار مجاز در پروازهای داخلی و خارجی چقدر است؟

همانطور که بالاتر گفتیم تمام وسیله های شما قبل از پرواز وزن می شوند. برای اینکه بتوانید وسایل خود را بدون پرداخت هزینه جریمه اضافه بار با خود حمل کنید لازم است که وزن وسیله هایتان در بازه مجاز وزنی قرار داشته باشند.
هر ایرلاین مقدار مشخصی از بار را برای مسافران خود مجاز می داند. اگر بلیط اکونومی دارید، می توانید یک چمدانی تا وزن 30 کیلوگرم را با خود حمل کنید. اگر بلیط شما بیزینس کلاس است می توانید دو چمدان تا 40 کیلوگرم را همراه خود داشته باشید. اگر بلیط فرست کلاس دارید، می توانید دو چمدان تا 50 کیلوگرم را با خود داشته باشید. کیف یا چمدانی که می خواهید با خود به داخل هواپیما بیاورید نیز نباید بیشتر از 7 کیلوگرم وزن داشته باشد.

لیست اشیا ممنوعه

لیست لوازم ممنوعه

اگر یکی از وسایل ممنوعه در بار شما وجود داشته باشد ممکن است مراحلی که بالاتر گفتیم در مدت زمان بیشتری انجام شوند و در برخی از موارد حتی از پرواز شما جلوگیری شود. بنابراین توصیه می کنیم که این لوازم را با خود نداشته باشید.
• لوازم آتش زا
• مواد منفجره پلاستیکی یا غیر پلاستیکی
• انواع سموم
• لوازم تیز و برنده
• ابزارآلات
• مایعات بیشتر از 100 میل
• محصولات خوراکی مثل میوه و گوشت
• انواع لوازم ورزشی

ثبت دیدگاه
دیدگاه کاربران

مطالب مرتبط

راهنمای سفر به مشهد
راهنمای سفر به مشهد

با هم از میان کوچه های پرپیچ و خم که داستان های قرون گذشته را زمزمه می کنند قدم می زنیم، از لحظات آ...

فاصله تهران تا مشهد
فاصله تهران تا مشهد

خیلی از افراد تمایل دارند قبل از شروع سفر، یک برنامه ریزی دقیق برای آن داشته باشند، به همین دلیل اب...

پرداخت آنلاین عوارض خروج از کشور
پرداخت آنلاین عوارض خروج از کشور

افرادی که قصد خروج از کشور را دارند علاوه بر داشتن پاسپورت و ویزا بایستی عوارض خروج از کشور را نیز ...