فرودگاه استانبول

فرودگاه استانبول
فرودگاه استانبول
تاریخ : 01/14/2024 06:57:39 ب.ظ

فرودگاه استانبول یکی از شلوغ ترین فرودگاه های ترکیه است که در سال 2018 میلادی افتتاح شد. در عرض تنها چند سال، این فرودگاه بیش از صد میلیون نفر را به نقاط مختلف جهان منتقل کرده است. فرودگاه مدرن استانبول با پنج باند فرود و یک ترمینال، میزبان مسافران زیادی از داخل و خارج کشور است. همچنین به دلیل طراحی و امکانات برجسته خود، از سوی منتقدان تحسین شده است.

فرودگاه استانبول کجاست

فرودگاه استانبول یا Istanbul Yeni Havalimani که با نام مخفف IST شناخته می شود، در منطقه آرناوت کوی (Arnavutköy) در شمال غربی شهر استانبول واقع شده است. این فرودگاه در قسمت اروپایی این شهر قرار دارد و تا میدان تکسیم و مرکز شهر حدود 40 کیلومتر و تا منطقه تاریخی سلطان احمد حدود 45 کیلومتر فاصله دارد. آدرس دقیق فرودگاه استانبول عبارت است از:
تایاکادین، ترمینال شماره 1، 34283 آرناووتکوی/استانبول، ترکیه
شماره فرودگاه استانبول: 4441442 90+

لیست فرودگاه های استانبول

به جز فرودگاه بین المللی استانبول، یک فرودگاه دیگر به نام فرودگاه صبیحا گوکچن در شهر استانبول تاسیس شده است که دومین فرودگاه بین المللی این شهر به حساب می آید. نام فرودگاه صبیحا گوکچن (Sabiha Gokcen) از نخستین خلبان جنگنده زن ترکیه ای گرفته شده است و در فاصله 45 کیلومتری از مرکز شهر استانبول قرار دارد. این فرودگاه در سال 2010 توسط کنگره جهانی خطوط هوایی ارزان قیمت در لندن به عنوان «بهترین فرودگاه جهان» معرفی شد.
فرودگاه صبیحا گوکچن با ارائه امکانات و خدمات متنوع و پیشرفته، نیازهای مختلف مسافران را رفع می کند. این فرودگاه از غذاهای ترکی گرفته تا سوغاتی های محلی، همه چیز را برای شما فراهم آورده که می توانید آنها را خریداری کنید. این فرودگاه یکی از سه فرودگاه بزرگ و مهم ترکیه است.

چطور به فرودگاه جدید استانبول برویم

اگر می خواهید به فرودگاه استانبول بروید، می توانید از انواع وسایل حمل و نقل عمومی که در میدان تکسیم موجود هستند، استفاده کنید. این وسایل شامل تاکسی، شاتل فرودگاهی، اتوبوس و مترو هستند که برخی از زیرساخت های آن همچنان در حال ساخت و توسعه هستند.
برای رفتن به فرودگاه صبیحا گوکچن که در قسمت آسیایی شهر استانبول قرار دارد، باید از سیستم های حمل و نقلی چون تاکسی و یا اتوبوس استفاده کنید. این فرودگاه نسبت به فرودگاه آتاتورک از مرکز شهر دورتر است و برای رسیدن به آن صرف زمان و هزینه بیشتری لازم است.
فرودگاه آتاتورک با متروی استانبول ارتباط دارد؛ اما فرودگاه صبیحا گوکچن هنوز به این سیستم متصل نشده است. هاوابوس ها که اتوبوس های ویژه این فرودگاه هستند، توسط شهرداری برای رفاه حال مسافران راه اندازی شده اند. شما می توانید از ساعت 4 صبح تا 1 بامداد با این اتوبوس ها به فرودگاه بروید.

اطلاعات فرودگاه استانبول

فرودگاه استانبول به بیش از 350 مقصد داخلی و خارجی پرواز دارد و به عنوان مرکز عملیاتی هواپیمایی ترکیه شناخته می شود. این فرودگاه از تکنولوژی پیشرفته و دوست دار محیط زیست برای خدمت رسانی به مسافران خود استفاده می کند. این فرودگاه یکی از بزرگترین منطقه فروش بدون گمرک در جهان است. علاوه بر این فرودگاه استانبول یکی از مهم ترین مراکز حمل و نقل هوایی است که سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا را به هم متصل می کند.

لیست پروازهای فرودگاه استانبول

لیست پروازهای فرودگاه استانبول

فرودگاه استانبول به بیش از 350 مقصد داخلی و خارجی پرواز دارد. اگر مسافر هریک از 350 مقصد باشید به سادگی می توانید به فرودگاه بزرگ استانبول مراجعه کرده و از آن به نقاط دلخواه خود سفر کنید.

راه های دسترسی به فرودگاه استانبول

برای دسترسی به فرودگاه استانبول، می توانید از مسیرهای مختلفی استفاده کنید. برخی از این مسیرها عبارتند از:
مسیر تاکسی
شما می توانید با استفاده از تاکسی های موجود در شهر به فرودگاه بروید. این روش سریع و راحت است اما هزینه زیادی دارد. به طور متوسط، لازم است که حدود 150 لیره ترکیه برای رفتن از مرکز شهر به فرودگاه پرداخت کنید.
مسیر اتوبوس

شما می توانید با استفاده از اتوبوس های عمومی نیز به فرودگاه بروید. این روش ارزان و اقتصادی است اما زمان زیادی برای رفتن به فرودگاه از این طریق صرف خواهد شد. شما باید از اتوبوس هایی که با حرف I شروع می شوند استفاده کنید. این اتوبوس ها از محل های مختلف شهر به فرودگاه می روند. برای مثال، اتوبوس IETT IST-1 از میدان تکسیم، اتوبوس IETT IST-2 از میدان یونیک، اتوبوس IETT IST-7 از میدان اوتوگار و اتوبوس IETT IST-19 از میدان یوسف پاشا به فرودگاه می روند. هزینه استفاده از این اتوبوس ها حدود 18 لیره ترکیه است.
سرویس ویژه Havaist
شما می توانید با استفاده از سرویس ویژه Havaist به فرودگاه بروید. این سرویس شبیه به اتوبوس است اما کیفیت و راحتی بیشتری دارد. این سرویس ها از محل های مختلف شهر به فرودگاه می روند. برای مثال، سرویس IST-1 از میدان تکسیم، سرویس IST-2 از میدان یونیک، سرویس IST-3 از میدان اوتوگار و سرویس IST-4 از میدان یوسف پاشا به فرودگاه می روند. هزینه استفاده از این سرویس حدودا 25 لیر ترکیه است.
مسیر مترو
استفاده از مترو روشی سریع و راحت است. در حال حاضر، شما باید از خط متروی M11 استفاده کنید که از ایستگاه گایرت تپه به فرودگاه می رود. این خط مترو در سال 2021 افتتاح شد و قرار است در آینده به خطوط دیگر نیز متصل شود. هزینه سوار شدن به این مترو حدود 10 لیر ترکیه است.

ترمینال های فرودگاه استانبول

ترمینال های فرودگاه استانبول

فرودگاه استانبول در حال حاضر تنها یک ترمینال دارد که بزرگترین ترمینال مسقف در جهان است. ترمینال فعلی فرودگاه استانبول شامل دو سالن مجزا برای پروازهای ورودی و خروجی است. اگر می خواهید که با ماشین شخصی خود به فرودگاه بروید، می توانید از پارکینگ های رنگی که برای راحتی شما طراحی شده اند استفاده کنید. پارکینگ های فیروزه ای و سبز برای پروازهای داخلی و پارکینگ های زرد، قرمز و آبی برای پروازهای بین المللی هستند.
فرودگاه استانبول همچنین هفت در ورودی دارد. ورودی های 1 و 2 برای پروازهای داخلی و بقیه ورودی ها برای پروازهای بین المللی اختصاص داده شده اند. مسافران پروازهای داخلی باید برای چک-این به کانترهای D و E بروند. مسافران پروازهای خارجی نیز باید برای چک-این به یکی از کانترهای D و F و G و H و J مراجعه کنند.
توجه داشته باشید که ورودی 5 فقط برای مسافران کلاس تجاری است. کانتر G برای مسافران گروهی، کانتر K برای مسافران خانوادگی و مسافران از انگلستان، کانادا و ایالات متحده و کانتر L برای مسافران کلاس تجاری ایرلاین ترکیش است.

امکانات فرودگاه جدید استانبول

امکانات فرودگاه جدید استانبول

برخی از مهم ترین امکانات فرودگاه استانبول عبارتند از:
- هتلی با 451 اتاق
- اتاق مخصوص کودک
- محل استراحت هوشمند
- هشت راه موازی تاکسی
- بیمارستان و نمازخانه
- داشتن به انبار چمدان
- فراهم بودن امکان اجاره خودرو
- مرکز کنوانسیون
- کافه و رستوران های شیک
- فروشگاه بزرگ
- اینترنت پرسرعت رایگان
- پیاده رو برقی
- سالن VIP
- امکاناتی برای شارژ تلفن همراه
طبق گمانه زنی ها این طور برمی آید که پس از تکمیل فرودگاه و فازهای مختلف آن در سال 2028، امکانات بیشتری همچون پل حمل مسافر، تاکسی هواپیما و 8 برج مراقبت به این مجموعه اضافه خواهد شد.

حمل و نقل و ترانسفر از فرودگاه استانبول

فرودگاه استانبول چندین شرکت حمل ونقل و ترانسفر فرودگاهی خصوصی دارد که خدمات باکیفیتی را برای سفر به فرودگاه و از فرودگاه ارائه می دهند. شما می توانید از این خدمات هنگام رسیدن یا خروج از IST استفاده کنید. راننده شخصی از شما در منطقه ورود استقبال می کند و کمک می کند که چمدان های حمل کنید. همچنین شما را به راحتی و سرعت به شهر استانبول خواهد رساند. استفاده از این سرویس ها به شما این امکان را می دهد که بدون استرس به محل اقامت خود در استانبول برسید.

مساحت فرودگاه های استانبول

مساحت فرودگاه های استانبول

مساحت فرودگاه های استانبول به شرح زیر است:
1. فرودگاه استانبول: این فرودگاه جدید و بزرگ با مساحت 76.5 میلیون مترمربع، یک ترمینال برای پروازهای داخلی و خارجی و پنج باند دارد.
2. فرودگاه صبیحا گوکچن: این فرودگاه با مساحت 4.5 میلیون مترمربع، دو ترمینال برای پروازهای داخلی و خارجی و دو باند دارد.
3. فرودگاه آتاتورک: این فرودگاه با مساحت 11.6 میلیون مترمربع، دو ترمینال برای پروازهای داخلی و خارجی و چهار باند داشت. این فرودگاه در سال 1912 ساخته شد و در سال 2019 تعطیل شد و امروزه تنها برای پروازهای باری، نظامی و تعمیر و نگهداری هواپیما استفاده می شود.

سوالات متداول
نام فرودگاه جدید استانبول چیست؟
همانطور که گفتیم فرودگاه استانبول یا Istanbul Yeni Havalimani با نام مخفف IST در دنیا شناخته می شود.
آیا بلیط هواپیما استانبول تهران را میتوان از فرودگاه خرید؟
بله، شما می توانید بلیط هواپیما استانبول تهران را از فرودگاه خریداری کنید. اما این روش معمولا گران تر و زمان برتر از خرید آنلاین بلیط است. بهتر است شما قبل از سفر خود، بلیط هواپیما را از طریق وب سایت های معتبری اعمک از بلیط کده رزرو و خرید کنید. این روش به شما این امکان را می دهد که قیمت ها و گزینه های مختلف پروازی را مقایسه کنید و بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.
زمان افتتاح فرودگاه جدید استانبول کی بوده است؟
فرودگاه استانبول در سال 2018 افتتاح شده است. این فرودگاه با رشد و توسعه روزافزون خود خدمات زیادی را به مسافران نقاط مختلف دنیا ارائه کرده است.
ثبت دیدگاه
دیدگاه کاربران

مطالب مرتبط

فرودگاه دبی
فرودگاه دبی

فرودگاه دبی (DXB) مهمترین فرودگاه بین المللی است که به امارات متحده عربی خدمات رسانی می کند. با توج...

فرودگاه اصفهان
فرودگاه اصفهان

همانطور که می دانید که اصفهان را با عبارت «نصف جهان» می نامند. این عبارت بسیاری از مسافران کنجکاو ر...

فرودگاه کیش
فرودگاه کیش

فرودگاه کیش دروازه ای به بهشت است! جزیره ای به نام کیش در قلب خلیج فارس قرار دارد که به خاطر شگفتی ...

فرودگاه مشهد
فرودگاه مشهد

دومین فرودگاه شلوغ ایران بعد از فرودگاه مهرآباد، فرودگاه بین المللی مشهد (شهید هاشمی نژاد) نام دارد...